فوايد كوهنوردي

1- بازشدن مویرگ‌های بدن: كوهنوردی سبب می‌شود ظرفیت مویرگ‌ها از 15% به 95% افزایش یافته و بدین طریق، اكسیژن و مواد غذایی درنقاط مختلف بدن با سرعت بیشتری توزیع شود و با كیفیتی بهتر به مغز و عضلات و همچنین احشاء‌ داخلی بدن برسد.

2- زیادشدن میزان خون درعضلات: كوهنوردی باعث 20 برابر شدن میزان خون موجود در عضلات می‌شود كه همین امر، باعث رسیدن غذای بیشتر به عضلات و قوی‌تر شدن آن‌ها می‌گردد.

3- افزایش ظرفیت ریه ها: كوهنوردی باعث می‌شود ظرفیت ریه‌ها و همچنین توان تهویه آن‌ها افزایش پیداكند و به همین دلیل است كه یك كوهنورد خوب، دونده خوبی نیز هست.

4- جلوگیری از بیماری نقرس: ورزش كوهنوردی از ایجاد رسوبات در مفاصل و تاندون‌ها كه باعث بیماری نقرس می‌شود جلوگیری می‌نماید.

5- جلوگیری از بیماری قندخون: كوهنوردی باعث افزایش سوخت و ساز بدن می‌شود كه این امر باعث مصرف شدن قند اضافی موجود در بدن شده و از ایجاد بیماری قندخون جلوگیری می‌كند.

6- از بین رفتن چربی‌های اضافی بدن به ویژه در ناحیه شكم و چربی‌های زیرپوست: كوهنوردی مصرف كالری بدن را تا 3 برابر افزایش می‌دهد كه این امر باعث مصرف چربی‌های ذخیره شده دربدن می‌شود.

7- تقویت اعصاب و افزایش سلامت روحی – روانی: ورزش كوهنوردی چون در طبیعت انجام می‌شود، ضمن برخوردار نمودن انسان از فضای بكر طبیعت و هوای پاك و سالم، استفاده از آب سالم چشمه‌ساران در كوهها، و دوری از انواع آلودگی‌های صوتی، تنفسی و …. با خارج ساختن انسان از فشارهای روحی – روانی زندگی شهری، باعث سلامت اعصاب و روان فرد نیز می‌گردد. ورزش و تحرّك، رمز سلامتی است و یكی از پرتحرك‌ترین ورزش‌ها، كوهنوردی است.

 

فوايد تربيتي (رواني - اجتماعي)
• جمع گرايي (تعاون) و ايجاد صميميت در شرايط سخت
• ايثار و از خود گذشتگي
• صبر و مقاومت
• اتكاء به نفس
• تزكيه نفس
• تكميل اوصاف و خصائل اخلاقي و كسب ملكات فاضله
• پرورش توان مديريت ، سرپرستي و رهبري
• پرورش و پذيرش احترام به قوانين گروهي و اجتماعي
• فوايد پرورشي (جسماني)
منظور از همه ورزشها و بازيها جلوگيري از خمودگي، افسردگي و پيري زود رس بوده ولي اندام و ماهيچه هاي ورزيده كه در ورزشهاي ايستا بدست مي آيد كافي نيست، بلكه شادابي تن و روان بايد با هم باشد كه اين مهم در ورزش كوهنوردي و كوهپيمايي حاصل مي شود.
• رشد و نمو قوا و برقراري سلامت (تقويت قواي جسماني بدن)
• تناسب اندام (حفظ تناسب)
• چالاكي و مهارت
• تنفس هاي با ارزش (تنفس عميق و منظم، تنفس هواي پر اكسيژن)
• تقويت عضلات دست و پا و بدن سازي
• فراگيري حفظ تعادل در شرايط سخت
• تقويت و آرامش اعصاب (ايجاد هماهنگي بين اعصاب و عضلات)
• تنظيم دستگاههاي گردش خون، هاضمه، تنفس
• ايجاد استقامت در برابر فشارهاي جسمي و كمبودها در شرايط سخت

 

جمع آوری شده توسط: پویا صفری



روابط عمومى: ۷۸۶-۷۰۶۰-۰۹۱۱     Telegram: @RavabetOmumi_GILSA

ارتباط با مؤسس گروه: وحید جامعی     Telegram: @vahidjameei